Intratna propozycja zainwestowania w kryptowaluty, „na BLIKa”, „na pracownika banku”, „na wnuczka”, „na policjanta”, klikając w przysłany link, instalując aplikację- oszuści wciąż wymyślają nowe sposoby, by przejąć nasze oszczędności. Niestety w ostatnim czasie kilku mieszkańców naszego powiatu padło ofiarą oszustów. Apelujemy o czujność, rozwagę i rozsądek w telefonicznych kontaktach z nieznajomymi.
Intratna propozycja zainwestowania w kryptowaluty, „na BLIKa”, „na pracownika banku”, „na wnuczka”, „na policjanta”, klikając w przysłany link, instalując aplikację- oszuści wciąż wymyślają nowe sposoby, by przejąć nasze oszczędności. Niestety w ostatnim czasie kilku mieszkańców naszego powiatu padło ofiarą oszustów. Apelujemy o czujność, rozwagę i rozsądek w telefonicznych kontaktach z nieznajomymi.
- „Zablokowali mi konto. Czy możesz zapłacić za moje
zamówienie?”
Jedną z metod wyłudzania pieniędzy przez oszustów jest metoda tzw. „Na BLIKa”.
Przestępca po włamaniu się na konto wybranej osoby na portalu społecznościowym,
wysyła komunikatorem do jej znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy,
tłumacząc się nagłą potrzebą uiszczenia opłaty. Następnie oszuści proszą swoją
ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłacają pieniądze z bankomatu lub
opłacą zamówienie. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pomogła
swojemu znajomemu. Niestety, straciła w ten sposób pieniądze.
- „Kupiłem Twój przedmiot. Wejdź w link żeby otrzymać pieniądze”
Wydawać by się mogło, że ofiarą oszustów na portalach sprzedażowych padają
głównie kupujący. Nic bardziej mylnego! Przestępcy wysyłają wiadomość
(najczęściej za pomocą komunikatora) do osoby sprzedającej. Piszą, że są
zainteresowani kupnem wystawionego przedmiotu i że właśnie opłacili zamówienie.
Sprzedający musi tylko wejść w przysłany link i potwierdzić transakcję by
otrzymać pieniądze na konto.
Po wejściu w link często pojawia się fałszywa strona, łudząco podobna do
bankowości internetowej lub portalu sprzedażowego na którym wystawiony był
przedmiot. Okazuje się, że aby otrzymać pieniądze za towar należy podać numer
karty i inne dane do logowania. W ten właśnie sposób oszust zdobywa dostęp do
naszego konta i przejmuje nasze pieniądze.
- „Dzień dobry. Dzwonię z infolinii banku”
Metoda „na pracownika banku” ma na celu przejęcie dostępu do konta bankowego
oraz zgromadzonych na nim środków. Jak to wygląda w praktyce? Oszust dzwoni do
ofiary podając się za konsultanta bankowego. Rozmowa nie wzbudza wątpliwości
ofiary, bo przestępca podszywa się pod numer prawdziwej infolinii bankowej.
Informuje ofiarę o niepokojących transakcjach na jej koncie. Aby zapobiec
utracie pieniędzy „konsultant” poleca zainstalowanie aplikacji, która pozwoli
mu na sprawne i szybkie działania na koncie rozmówcy. Nieświadoma podstępu
ofiara wykonuje polecenia, instaluje aplikację i loguje się na swoim koncie. W
ten właśnie sposób oszust uzyskuje do niego dostęp i może wykonywać różne
transakcje. Często zdarza się również, że po przejęciu dostępu do konta sprawca
zaciąga tzw. szybki kredyt.
Przypominamy, że takich sytuacji można uniknąć,
wystarczy że będziemy stosować kilka ważnych zasad:
- należy stosować dwuetapowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych.
Wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga
potwierdzenia SMS;
- zawsze warto potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez
internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby;
- pamiętajmy, aby sprawdzać dane transakcji przed jej potwierdzeniem w
aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie
potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
- trzeba chronić swój telefon oraz szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku
Pamiętajmy, nawet jeśli zostaliśmy poinformowani o potencjalnym zagrożeniu
naszego konta, np. podejrzenia ataku hakerów, rzekomej próby włamania się na
konto, należy zachować spokój i zastanowić się, czy rzeczywiście środki
zgromadzone na rachunku bankowym mogą być w niebezpieczeństwie, czy też może
rozmowę prowadzimy z oszustem.
Pod żadnym pozorem nie działajmy w sposób do którego namawia nas nieznana
osoba. Należy zawsze mieć świadomość, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa
banku nie są gwarancją, że rozmawiamy z jego prawdziwym przedstawicielem. Całą
sytuację najrozsądniej jest osobiście zweryfikować w placówce banku. Pod żadnym
pozorem, nie przelewajmy naszych oszczędności na rachunki bankowe wskazane
przez nieznanego rozmówcę. Nie przekazujmy też żądnej osobie, co do której
tożsamości nie jesteśmy pewni, loginu i hasła do bankowości internetowej czy
danych karty płatniczej. Prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o takie dane nie
pyta.
- oszustwo „na wnuczka”, „na policjanta”, „na adwokata”
Ofiarami oszustów padają głównie seniorzy, z
którymi przestępcy kontaktują się telefonicznie i przedstawiając nieprawdziwe
historie, ,,podszywając” się niejednokrotnie pod członków najbliższej rodziny
,krewnych a nawet policjanta czy prokuratora, nakłaniają do przekazania
kosztowności, które stanowią niekiedy oszczędności całego życia. Swój zmieniony
głos, tłumaczą przeziębieniem lub wymianą telefonu i problemami z dźwiękiem.
Gdy tylko senior podda wątpliwości autentyczność rozmówcy, przystępują do
,,ataku” wzbudzając poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że nie
poznaje bliskiego. Kolejnym krokiem działania oszustów, jest prośba o
bardzo pilną pomoc wiążącą się pożyczeniem dużej sumy pieniędzy, a jeśli
,,ofiara” nie ma gotówki, to innych kosztowności, które będzie można
,,chwilowo” zastawić za gotówkę .Najczęściej, wywierając presję na rozmówcy i
zmuszając ją do szybkiego działania i przekazania pieniędzy lub kosztowności,
tłumaczą, że potrzebują pilnie pokryć szkodę po wypadku drogowym, którego
byli sprawcą, chcą ,,wykupić” się z policyjnego aresztu, który grozi im za
spowodowanie wypadku lub tłumaczą, że pieniądze te zostaną przeznaczone
na pilną operację.
Wspólnym mianownikiem przestępczych działań jest manipulacja rozmówcą. Oszuści
moderują rozmowę w taki sposób by uzyskać jak najwięcej informacji od samej
ofiary, wykorzystując przy tym ich ufność oraz troskę o bliskich.
PRZYPOMINAMY!!
Prawdziwi funkcjonariusze nigdy nie proszą o przekazanie jakichkolwiek
pieniędzy. Nie poprzestają na kontakcie telefonicznym, oraz nie zwracają się do
osób postronnych o pomoc w realizacji działań operacyjnych. W przypadku
odebrania takiego telefonu należy natychmiast się rozłączyć i powiadomić policję.
Każdorazowo warto wszystko gruntownie sprawdzić i nie ulegać namowom i groźbom
przestępców.
Policjanci apelują:
• Nigdy nie podawaj przez telefon swoich danych osobowych ani
adresu!
• Nigdy nie informuj, w jakich bankach i na jakich lokatach
gromadzisz oszczędności!
• Nie ufaj nieznanym rozmówcom i sprawdzaj przekazywane przez nich
informacje!
• Zawsze najpierw rozłącz połączenie telefoniczne, aby wybrać inny
numer !
• Pod żadnym pozorem nie pobieraj gotówki i nie przekazuj jej
rzekomym policjantom!
• Po takim telefonie zadzwoń z innego aparatu i powiadom o
usiłowaniu wyłudzenia pieniędzy!
PAMIĘTAJ !!!
Policja nigdy nie prowadzi działań operacyjnych przez telefon !
Policja nigdy nie wymaga poświęcenia Twoich oszczędności do jakichkolwiek celów
!
Policja nigdy nie przekazuje telefonicznie informacji na temat prowadzonych
działań operacyjnych ani danych policjantów biorących w nich udział !
- Jak działają oszustwa kryptowalutowe?
Jednym z najpowszechniejszych oszustw związanych z kryptowalutami jest metoda,
w której oszuści udają doradców finansowych specjalizujących się w tej
dziedzinie i obiecują inwestorom wysokie zyski. Mogą oni nawet kontaktować się
z osobami, które wcześniej korzystały z giełd kryptowalutowych, aby zyskać na
wiarygodności. Ponadto, oszuści tworzą fałszywe strony internetowe giełd
kryptowalutowych, które są niemal identyczne z oryginalnymi. Wysyłanie
fałszywych wiadomości e-mail w celu wyłudzenia danych inwestorów, znane jako
phishing, jest również popularną metodą wykorzystywaną przez oszustów.
Ważne jest, aby być świadomym tych metod i zachować ostrożność przed
udostępnieniem informacji osobowych lub finansowych.
Zawsze należy:
• sprawdzać adresy stron internetowych,
• weryfikować tożsamość osób kontaktujących się z nami w celu
inwestycji,
• nie udostępniać klucza prywatnego swojego konta kryptowalutowego
osobom trzecim.
Inwestowanie w kryptowaluty to obecnie popularna forma alokacji kapitału, która
niestety niesie ze sobą ryzyko oszustw. Przestępcy wykorzystują różne metody,
takie jak podszywanie się pod doradców finansowych, tworzenie fałszywych stron
internetowych czy phishing, aby wyłudzić środki inwestorów. Dlatego tak ważne
jest posiadanie świadomości i ochrona przed tymi zagrożeniami. Jeżeli chcesz
zadbać o swój kapitał, to pamiętaj, by zachować ostrożność i podejście
krytyczne do ofert inwestycyjnych. Warto weryfikować wiarygodność źródeł,
sprawdzać adresy stron internetowych oraz unikać podawania danych osobowych i
finansowych osobom trzecim. Ochrona w sieci jest również niezwykle istotna -
należy unikać podejrzanych stron internetowych, sprawdzać adresy i przechowywać
klucze prywatne w bezpiecznym miejscu. Edukacja odgrywa kluczową rolę w
ochronie przed oszustwami. Powinniśmy poszerzać swoją wiedzę na temat tej
branży, inwestycji i zasad bezpieczeństwa. Warto korzystać z materiałów
informacyjnych udostępnianych przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) oraz inne
wiarygodne źródła. Dzięki temu będziemy bardziej świadomi i lepiej przygotowani
do unikania oszustw na rynku kryptowalut. Źródło KPP Sieradz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz