W dalszym ciągu na terenie powiatu sieradzkiego odnotowujemy kolejne przypadki oszustw, gdzie przestępcy próbują wszelkich dostępnych metod wyłudzenia pieniędzy, bądź oszustw internetowych. Policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek pieniądze, bądź kod BLIK upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa. W związku z tym apelujemy o ostrożność!
Sieradzcy policjanci nadal
otrzymują zgłoszenia o oszustwach. Popularne metody działania sprawców
pozostają nadal niezmienne. Naciągacze próbują wzbudzić zaufanie, podając się
za członka rodziny, policjanta czy też urzędnika. Bez jakichkolwiek skrupułów
proszą o sporą pożyczkę, która niekiedy stanowi dorobek całego życia. W
rozmowie budują współczucie z naszej strony, odnosząc się do przykrych zdarzeń
losowych, które rzekomo ich dotknęły. Nieustannie przypominają, że sytuacja
wymaga podjęcia bardzo szybkiej decyzji i musi pozostać w tajemnicy. Tacy
ludzie są bezwzględni, wykorzystują często nieporadność seniorów, którzy w
dobrej wierze starają się pomóc. Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję
czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o
dzwoniącym !
Kolejnym przykładem oszustw
jest oszustwo na Blika, która polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu
społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela
konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba logując się do swojego banku, musi
wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go
„znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji
dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu
wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda,
właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga
swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
Oto kilka
przykładowych schematów, które wykorzystywane są przez OSZUSTÓW:
·
Na wnuczka
Działanie
sprawcy:
Oszust
zwykle dzwoni do starszej osoby w imieniu wnuczka lub innego członka rodziny i
prosi o szybką pożyczkę pieniędzy. Jeśli osoba zgodzi się to przestępca umawia
się na odbiór gotówki.
Zdarza się
też tak, że najpierw jest telefon od rzekomego wnuczka, a potem od oszusta
udającego policjanta, który prosi seniora o wypłacenie i przekazanie wnuczkowi
gotówki, bo to umożliwi policji zatrzymanie oszusta na gorącym uczynku.
Innym razem
oszust udaje policjanta, który przekonuje, że dzięki wpłaceniu kaucji krewny
uniknie aresztu lub więzienia.
·
Na policjanta
Działanie sprawcy:
Przestępcy
podszywający się pod policjanta podają wymyślone nazwiska, numery odznaki,
stwarzają presję ubiegającego już czasu, żeby senior nie miał możliwości
spokojnie się zastanowić. Dodatkowo straszą również sankcjami prawnymi za brak
współpracy. Zdarza się też tak, że pod pretekstem wymyślonej akcji policyjnej
np. HAKER, oszuści dzwonią do osób starszych i informują ich, że muszą szybko
przelać pieniądze ze swojego konta bankowego do innego banku. Gdy tego nie
zrobią rzekomy HAKER ukradnie im wszystkie środki pieniężne z konta.
Należy
wiedzieć, że policja tak nie postępuje. Funkcjonariusze nigdy nie informują o
prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie. Nigdy też nie proszą też o
przekazanie pieniędzy nieznanej osobie!!!
·
Na
amerykańskiego żołnierza
Działanie sprawcy: Poprzez znane komunikatory lub
portale społecznościowe rzekomy amerykański żołnierz, lekarz, pracownik cywilny
wysłany na zagraniczną misję wojskową próbuje nawiązać kontakt z nieznajomą
kobietą. Wspólna rozmowa w początkowej fazie ma charakter oficjalny lecz potem
przechodzi w bardziej nieformalne relacje. Mężczyzna opisuje swój trudny los,
opowiada jak jest tam niebezpiecznie. Teraz po latach doświadczenia chciałby
wrócić do kraju np. Polski i ułożyć sobie życie. Prosi kobietę o „drobnostkę”
przelew pieniędzy na powrót samolotem. Przekonuje, że ma gotówkę na miejscu
(nawet wysyła zdjęcie), lecz by zarezerwować lot musi zrobić przelew bankowy.
Po otrzymaniu pieniędzy na konto, kontakt z mężczyzną się urywa.
·
Na pracownika
socjalnego
Działanie
sprawcy: Oszuści
podają się za „osobę zaufania społecznego” i pod pozorem przeprowadzenia
wywiadu środowiskowego odwiedzają osoby starsze, samotne, schorowane i
wykorzystując ich nieuwagę, kradną klucze do mieszkania, pieniądze, dokumenty
czy cenne przedmioty.
·
Na fachowca
Działanie sprawcy: Oszuści też coraz częściej udają fachowców, np.
hydraulików, elektryków przysłanych przez administrację domu. Pamiętajmy, że
wizyty przedstawicieli administracji zawsze są zapowiadane na tablicy ogłoszeń.
·
Na pracownika
NFZ
Działanie sprawcy: Oszuści odwiedzają też seniorów w
domach i podają się za pracowników NFZ. Wszystkie sprawy związane z
bezpłatnym leczeniem w ramach NFZ, potwierdzaniem zleceń na wyroby medyczne czy
skargami załatwiane są wyłącznie w siedzibach NFZ lub telefonicznie.
·
Na dostawcę
prądu, gazu i operatora usług telekomunikacyjnych
Działanie sprawcy: Rzekomi przedstawiciele firm
pod pozorem kontroli liczników spisują dane, proszą o ostatnią fakturę , dowód
osobisty i szybko podsuwają nową umowę do podpisania, twierdząc, że starą
trzeba zaktualizować. W ten sposób senior zupełnie nieświadomie zmienia
sprzedawcę energii.
Kolejna
metoda polega na tym, że firma zorganizowała loterię dla klientów regularnie płacących
faktury, a nagrodą jest stały rabat na energię. Wystarczy podpisać
potwierdzenie odbioru nagrody. Zdarza się też tak, że przedstawiciel firmy
przynoszą fakturę do zapłaty, którą trzeba uregulować na miejscu.
Oszuści
namawiają też do skorzystania z najnowszej promocji lub oferty, podsuwają do
podpisania nową umowę albo wysyłają ją kurierem. Zwykle nie pozostawiają kopii
takiej umowy. Informują, że nie można się wycofać z takich umów, gdyż
grożą im wysokie kary.
·
Na sprzedawcę
perfum
Działanie sprawcy: Oszuści najczęściej udają
przedstawicieli firm farmaceutycznych i proponują zakup perfum drogich marek po
okazyjnej cenie. Zawsze proponują by powąchać próbkę tego specyfiku. Niestety
zamiast przyjemnego zapachu luksusowych perfum z reguły jest to substancja
chemiczna, która ma za zadanie nas uśpić.
Jak nie stać się ofiarą oszustów?
·
Zadzwońmy
do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc,
rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe
tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez
oszustów. Tym bardziej, że oszuści proszą o to, aby nikomu nic nie mówić.
·
W
sytuacjach wzbudzających podejrzenia, że ktoś chce nas oszukać należy kontaktować
się z Policją, dzwoniąc na numer alarmowy 112, przekazując jak najwięcej
zapamiętanych szczegółów;
·
Bezwzględnie
stosuj zasadę ograniczonego zaufania;
·
Policja
prowadząc czynności nigdy nie bierze od obywateli pieniędzy;
·
Nie
informuj nikogo o ilości pieniędzy, które masz w domu lub przechowujesz na
koncie;
·
Bądź
ostrożny w kontakcie z nieznajomym;
·
Nigdy
nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz;
·
Nigdy
nie ulegaj presji czasu, którą wywierają oszuści!
·
Robiąc
zakupy przez Internet, rób to przez sprawdzone strony. Nigdy nie kupuj rzeczy,
który wyświetliły Ci się w reklamie na jednej ze stron internetowych.
Znajdź główną i sprawdzoną stronę producenta i tak dokonaj zakupu.
·
Nie
należy podawać wygenerowanego kodu BLIK bez potwierdzenia, czy to faktycznie
nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić
się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.
·
Należy
przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu
społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie
logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu
użytkowania!.
·
Zawsze
należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji
bankowości mobilnej, np. gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.
Apelujemy!
·
Jeśli zadzwoni
do nas osoba podając się za naszego bliskiego, zachowajmy czujność.
Zweryfikujmy taką prośbę. Przede wszystkim rozłączmy się i zadzwońmy do osoby,
o której była mowa w rozmowie telefonicznej, dowiedzmy się czy naprawdę
potrzebuje pomocy. Bądźmy ostrożni, nie dajmy się oszukać ponieważ możemy
stracić oszczędności swojego życia.
·
Jeśli
otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy
osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje
naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a
lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę.
Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie
przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce
osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta
bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o
prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych
do portali i komunikatorów. Źródło KPP Sieradz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz