Ponad 9 mln zł dofinansowania z rezerwy celowej budżetu państwa pozyskał sieradzki magistrat na budowę nowej drogi na odcinku od ul. Sikorskiego do ul. Reymonta oraz rozbudowę ul. Jesionowej.
Obie inwestycje są ściśle ze sobą powiązane, a ich realizacja pozwoli
bezpośrednio połączyć ul. Sikorskiego z ul. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Wartość obu przedsięwzięć szacowana jest na 15,8 mln zł (wartość kosztorysowa).
- To kolejny przykład, jak aktywnie Urząd Miasta pozyskuje wsparcie zewnętrzne.
W przypadku tej inwestycji to nie koniec starań o dofinansowanie, bo rozmawiamy
aktywnie ze Starostwem Powiatowym w Sieradzu na temat budowy ronda na
skrzyżowaniu nowo budowanej drogi z ul. Reymonta oraz z Urzędem Marszałkowskim
w Łodzi o wsparciu przy budowie ronda przy włączeniu ul. Jesionowej w ul. POW -
wyjaśnia Paweł Osiewała, prezydent Sieradza.
Wsparcie finansowe z budżetu państwa przewidziane jest na lata 2024-25.
Sieradzki magistrat ma już gotowy projekt dotyczący budowy ul. Sikorskiego
i rozbudowy ul. Jesionowej.
Szczegółowy zakres inwestycji:
I. „Rozbudowa ulicy Jesionowej w Sieradzu”
1. W ramach inwestycji zaprojektowano jezdnię ulicy Jesionowej o szerokości 7,0
m w przekroju ulicznym ograniczoną z obu stron krawężnikiem betonowym. W ciągu
drogi zaprojektowany został chodnik z kostki betonowej o szerokości 1,5 m po
stronie wschodniej oraz ścieżka rowerowa z masy bitumicznej o szerokości 2,0 m
po stronie zachodniej. Zarówno chodnik jak i ścieżka oddzielone są do jezdni
pasem zieleni. Projektowany odcinek drogi rozpoczyna się na skrzyżowaniu typu
rondo z ulicą POW (drogą wojewódzką nr 480) i kończy na wysokości posesji nr 50
ok. 50 m przed skrzyżowaniem z ul. Reymonta. Projektowane rondo posiadać będzie
jezdnię o nawierzchni bitumicznej szerokości 5,5 m, oraz pierścień najazdowy o
nawierzchni betonowej wyodrębniony od jezdni krawężnikiem kamiennym. W zakresie
projektowanego ronda przewidziano wykonanie przejazdu dla pojazdów
nienormatywnych o nawierzchni z kostki granitowej po stronie południowej ronda,
pozostała część wyspy centralnej zostanie wyodrębniona krawężnikiem kamiennym
wystającym oraz zagospodarowana zielenią niską. Jezdnie w obrębie projektowanego
ronda zostaną wyodrębnione krawężnikami kamiennymi. Na wlotach ronda
przewidziano wykonanie wysp kanalizujących ruch, które będą wyodrębnione od
nawierzchni jezdni krawężnikiem kamiennym, oraz w obrębie przejść dla pieszych
krawężnikiem kamiennym. Wyspy kanalizujące będą posiadały nawierzchnię
granitową, a w obrębie przejść nawierzchnię z kostki brukowej.
2. W ramach inwestycji w obrębie przejść dla pieszych przewiduje się wykonanie
nawierzchni wskaźnikowych dla osób niewidomych i słabowidzących.
3. W ramach zadania przewiduje się wykonanie rozbudowy ulicy Podmiejskiej
poprzez wykonanie nawierzchni bitumicznej obramowanej obustronnie krawężnikiem
z jednostronnym chodnikiem z kostki brukowej.
4. W ramach przedmiotowego zakresu przewiduje się rozebranie nawierzchni
bitumicznej na odcinku od ul. Podmiejskiej do ul. POW i urządzenie zgodnie z
MPZP na tym odcinku ciągu pieszego nawiązanego do przewidzianego do odtworzenia
pobocza drogi wojewódzkiej.
5. Na odcinku od ul. Jesionowej do ul. Podmiejskiej przewiduje się wykonanie
ciągu pieszo jezdnego z kostki brukowej.
6. Natomiast na odcinku od ul. Jesionowej do ul. Dębowej zaprojektowano chodnik
o szerokości 2,0 m z kostki brukowej. W ciągu ul. Jesionowej występuje jeszcze
jedno skrzyżowanie z ulicą Bukową / Leszczynową gdzie zaprojektowano
skrzyżowanie zwykłe wyniesione, nawierzchnię tego skrzyżowania przewidziano do
wykonania z kostki brukowej z łagodnymi najazdami sinusoidalnymi wykonanymi na
długości 2 m.
7. Zjazdy do działek sąsiednich przewidziano do wykonania z kostki betonowej.
8. Odwodnienie projektowanej drogi odbywać się będzie poprzez skierowanie wód
opadowych za pomocą spadków podłużnych i poprzecznych do wpustów a następnie do
systemów odwadniających.
9. Projektuje się budowę nowego oświetlenia drogowego na odcinku ul. Jesionowej
w Sieradzu opartego o 30 szt. latarni z zamontowanymi na nich oprawami
oświetleniowymi.
10. Przewidziano 69 szt. drzew. Nasadzenia planuje się przeprowadzić na terenie
inwestycji w miejscach gdzie zagospodarowanie terenu i istniejąca
infrastruktura na to pozwalają.
II. „Budowa drogi gminnej na odcinku od ul. Sikorskiego do ul. Reymonta w
Sieradzu”
1. W ramach przedmiotowej inwestycji zaprojektowano 697 m jezdni o szerokości
7,0 m w przekroju ulicznym ograniczoną z obu stron krawężnikiem betonowym, w
obrębie projektowanych rond obramowania przewidziano w postaci krawężnika
kamiennego.
2. W ciągu drogi przewidziano do wykonania chodnik o szerokości 1,5 m,
regulując i zabezpieczając w ten sposób ruch pieszych oraz ścieżkę rowerową o
szerokości 2,0 m. Chodnik posiadać będzie nawierzchnię z kostki betonowej,
natomiast ścieżka rowerowa została zaprojektowana z masy bitumicznej.
3. Zarówno chodnik, jak i ścieżka oddzielone są od jezdni pasem zieleni, w
którym przewidziano nasadzenia drzew oraz humusowanie z obsiewem trawą.
4. W obrębie ulicy Reymonta przewidziano odtworzenie istniejącego ciągu
pieszo-rowerowego po stronie północnej.
5. Projektowany odcinek drogi rozpoczyna się na skrzyżowaniu typu rondo z ulicą
Reymonta i kończy skrzyżowaniem również typu rondo z ulicą Sikorskiego. W ciągu
tego odcinka występują jeszcze dwa skrzyżowania z ulicą Bohaterów Września,
gdzie zaprojektowano skrzyżowanie zwykłe z wyniesioną tarczą, oraz skrzyżowanie
zwykłe z ulicą Staropolną. Jezdnia projektowanych rond posiadać będzie
nawierzchnię bitumiczną o szerokości 5,0 m, pierścień najazdowy oddzielony od
jezdni krawężnikiem kamiennym o nawierzchni betonowej szerokości 2,5 m. Na obu
rondach przewidziano wykonanie wyniesionej wyspy wyodrębnionej pierścieniem
odbijającym koło z kostki granitowej, na wyspach centralnych rond przewidziano
nasadzenie zieleni niskiej.
6. Rondo na ul. Reymonta będzie rondem czterowlotowym odpowiednio posiada dwa
wloty drogi powiatowej (ul. Reymonta), wlot drogi gminnej ul. Jesionowej od
strony północnej oraz wlot nowoprojektowanej drogi gminnej od strony
południowej.
7. Rondo na ul. Sikorskiego jest również rondem czterowlotowym w ramach którego
zaprojektowano wlot ul. Sikorskiego, wlot nowoprojektowanej drogi gminnej od
strony północnej oraz dwa wloty planowanych dróg gminnych w kierunku
południowym i zachodnim tymczasowo zamknięte służące jedynie obsłudze
przyległych nieruchomości gruntowych. Na projektowanych wlotach przewidziano
wykonanie wysp kanalizujących ruch wyodrębnionych od jezdni krawężnikiem
kamiennym. Nawierzchnie wysp kanalizujących przewidziano do wykonania z kostki
kamiennej, w obszarze przejść z kostki brukowej oraz w obszarze przejazdów
rowerowych z nawierzchni bitumicznej.
8. W obrębie skrzyżowań z ulicą Sikorskiego oraz Bohaterów Września
zaprojektowano po dwie zatoki autobusowe o nawierzchni betonowej wraz z
peronami i wiatami przystankowymi. W obrębie skrzyżowania z ulicą Staropolną
zaprojektowano miejsce obsługi rowerzystów, w ramach którego przewidziano
wykonanie elementów małej architektury, wiaty do odpoczynku oraz wydzielenie
miejsca na toaletę.
9. Zjazdy do działek sąsiednich zaprojektowano o nawierzchni z kostki betonowej
grafitowej. Połączenie krawędzi zjazdów indywidualnych przewidziano z kostki
brukowej. W sąsiedztwie zjazdów w miejscu występowania furtek przewidziano
wykonanie dojść pieszych do posesji.
10. Odwodnienie projektowanej drogi odbywać się będzie poprzez skierowanie wód
opadowych za pomocą spadków podłużnych i poprzecznych do wpustów deszczowych, a
następnie do projektowanej kanalizacji deszczowej.
11. Projektuje się budowę oświetlenia drogowego na odcinku od ul. Sikorskiego
do ul. Reymonta w Sieradzu, opartego o 43 szt. latarni z zamontowanymi na nich
oprawami oświetleniowymi.
12. Z uwagi na funkcję ekologiczną drzew postanawia się przyjąć szerszy plan
rekompensaty utraconego ekosystemu. W związku z powyższym do nasadzenia
przewidziano 230 szt. drzew oraz 132 krzewy. Nasadzenia planuje się
przeprowadzić wzdłuż przebudowywanych dróg na całych jej długościach w
miejscach gdzie zagospodarowanie terenu i istniejąca infrastruktura na to
pozwalają. Źródło UM Sieradz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz