W
programie priorytetowym, który jest załącznikiem do umowy podpisanej przez
NFOŚiGW z NBCR przewidziano wydatkowanie 2,2 mld zł na rozwój bezemisyjnego
transportu publicznego, ale to dopiero początek drogi. Samorządy i firmy
komunikacyjne będą mogły zakupić ekologiczne autobusy elektryczne, ale wielkim
wyzwaniem będzie stworzenie ram organizacyjnych i całej infrastruktury, w tym
sieci stacji ładowania pojazdów w całej Polsce. Uczestnictwo w rozwoju
elektromobilności, poza NFOŚiGW, zadeklarowały także wojewódzkie fundusze oraz
Bank Ochrony Środowiska. Celem zasadniczym jest sprawienie, aby autobusy
elektryczne, gdy już zostaną skonstruowane i wyprodukowane, były efektywnie
wykorzystywane w polskich miastach, z korzyścią dla zdrowia mieszkańców i stanu
środowiska – zaznaczył Kazimierz Kujda, Prezes Zarządu Narodowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Na razie
jeździ w Polsce 78 takich pojazdów, ale do roku 2020 rząd chce tę liczbę
zwiększyć do 1000. Miasto Sieradz, wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem
Komunikacji zamierza starać się o 7 autobusów elektrycznych. Jeszcze w ubiegłym
roku, Paweł Osiewała, prezydent Sieradza, podpisał w Warszawie
porozumienie, efektem którego będzie analiza jaką przygotują pod kątem
energetycznym i logistycznym pracownicy naukowi Politechniki Warszawskiej. - Da
ona odpowiedź na pytanie ile autobusów elektrycznych będzie optymalnym
rozwiązaniem ekonomicznym oraz proekologicznym w Sieradzu. Gdzie i ile stacji
ładowania pojazdów elektrycznych należałoby umieścić. Badający sprawdzą
możliwości techniczne miasta, komunikacji miejskiej, a także zapotrzebowanie
energetyczne transportu elektrycznego – tłumaczy prezydent.
W ramach
programu Bezemisyjny Transport Publiczny Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
współpracuje już z 27 samorządami z całej Polski. Są to: Bydgoszcz,
Częstochowa, Gdynia, Jaworzno, Kraków, Krosno, Lublin, Łomża, Mielec, Nowy
Sącz, Płock, Rzeszów, Siedlce, Sieradz, Sosnowiec, Starachowice, Szczecin,
Tczew, Tomaszów Mazowiecki, Toruń, Tychy, Warszawa, Wejherowo, Wrocław,
Zakliczyn i Żyrardów oraz gminy zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej
Metropolii, następcy Komunikacyjnego Komunalnego Związku GOP.
Pieniądze na realizację etapu badawczego – w wysokości 100-200 mln zł – zapewni NCBR. Dofinansowanie fazy wdrożeniowej przedsięwzięć obejmuje wsparcie zakupu nowych, bezemisyjnych środków transportu oraz budowy lub modernizacji infrastruktury na potrzeby transportu bezemisyjnego, a także pomoc finansową na zarządzanie infrastrukturą. Budżet przewidziany na realizację przedsięwzięć – jak wspomniano – wynosi do 2,2 mld zł, w tym dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 1 mld zł, a dla zwrotnych form dofinansowania – do 1,2 mld zł. Źródło UM Sieradz
Pieniądze na realizację etapu badawczego – w wysokości 100-200 mln zł – zapewni NCBR. Dofinansowanie fazy wdrożeniowej przedsięwzięć obejmuje wsparcie zakupu nowych, bezemisyjnych środków transportu oraz budowy lub modernizacji infrastruktury na potrzeby transportu bezemisyjnego, a także pomoc finansową na zarządzanie infrastrukturą. Budżet przewidziany na realizację przedsięwzięć – jak wspomniano – wynosi do 2,2 mld zł, w tym dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 1 mld zł, a dla zwrotnych form dofinansowania – do 1,2 mld zł. Źródło UM Sieradz

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz