W dniu 1 maja przed budynkiem dworca PKP Sieradz, odbyła się konferencja prasowa przedstawicieli PiS w sprawie CPK i informacji dotyczącej, że Sieradz zostanie ominięty przez kolej szybkich prędkości. W zamieszczonym w materiale pliku mp3 słychać wyraźnie że posłowie PiS sprzeciwiają się okrojonemu planowi połączeń KDP w naszym mieście i mówią że pociągi szybkiej prędkości w Sieradzu się nie zatrzymają.
We wcześniej publikowanym materiale (17 września 2024) pisaliśmy o tym że przez Sieradz docelowo mają jeździć wolniejsze, następujące pociągi z tego projektu:
Pociąg P15: Wrocław — Ostrów Wielkopolski — Kalisz — Sieradz — Łódź — Skierniewice — Warszawa — Siedlce — Terespol (co 2 godziny)
Regionalne Expresy (RE14 i RE15) łączące Kalisz, Sieradz, Łódź, Brzeziny ze Skierniewicami i Łowiczem (co godzinę)
RE17: Sieradz — Wieruszów — Kępno — Syców — Oleśnica — Wrocław (co godzinę)
jednakże resort zwraca uwagę, że uruchomienie pociągów RE będzie zależeć od finansowania zapewnionego przez urzędy marszałkowskie.
Tu znajduje się link do tego materiału.
Wczorajsza konferencja parlamentarzystów PiS mówi o tym że pociągi najszybsze w projekcie KDP w Sieradzu się nie zatrzymają, aby skorzystać z takiego pociągu trzeba będzie jechać np. do Łodzi.
Prosimy to zrobić by mieć swój pogląd na zaistniałą sytuację.
W odpowiedzi na opublikowany materiał o konferencji PiS nasza redakcja dostała pismo przysłane mailem z Centralnego Portu Komunikacyjnego, w którym zawarty został artykuł informacyjny o sytuacji Kolei Dużych Prędkości w Sieradzu (KDP), prezentujemy go poniżej.
"Sieradz na linii Kolei Dużych Prędkości"
Sieradz znajduje się w miejscu, gdzie linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) będzie się rozgałęziać - z Łodzi w kierunku Wrocławia i Poznania. Linia KDP będzie poprowadzona obrzeżami Sieradza, natomiast do centrum miasta prowadzić będą łącznice kolejowe, dzięki którym istniejąca stacja stanie się nowoczesnym węzłem przesiadkowym.
Rozwiązanie sprawdzone w praktyce
Taka organizacja ruchu zapewni optymalne wykorzystanie potencjału Kolei Dużych Prędkości – najszybsze pociągi bez zatrzymań obsłużą największą liczbę pasażerów, ale jednocześnie część pociągów będzie mogła wjechać do mniejszych, ale istotnych ośrodków. Takie rozwiązanie jest typowe dla nowoczesnych systemów kolejowych w Europie. Według tego modelu realizowana jest obsługa kolejowa m.in. hiszpańskiej Saragossy, francuskich Lyonu, Le Mans, Tours, Poitiers czy lotniska Kolonia-Bonn w Niemczech. Najszybsze pociągi poruszają się z maksymalną dopuszczalną prędkością między dużymi miastami zapewniając najkrótsze czasy przejazdu między nimi. Pociągi innej kategorii, nieco wolniejsze, ale też wykorzystujące infrastrukturę KDP, dzięki układowi łącznic wjeżdżają do centrów mniejszych miejscowości, gdzie zatrzymując się na stacjach kolejowych, zapewniają skomunikowanie z pociągami regionalnymi i lokalną komunikacją. Takie podejście, zgodne z najnowszymi światowymi trendami, CPK zastosował w Sieradzu i planowane jest ono do wdrożenia również w Kaliszu.
KDP na stacji w Sieradzu
Zgodnie z aktualnymi założeniami, docelowo obsługę Sieradza liniami KDP powinny zapewniać szybkie pociągi, które zatrzymają się na stacji Sieradz. Szczegóły dotyczące liczby pociągów i miast z którymi zapewnione będą połączenia są opracowywane w ramach projektu Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ). Obecnie prowadzone są szerokie konsultacje rozkładu jazdy, który wejdzie w życie w 2035 roku, czyli po otwarciu linii „Y”. Przedstawiony na stronie www.hrj.gov.pl układ komunikacyjny będzie więc podlegał modyfikacjom w odpowiedzi na zgłaszane uwagi. Uwzględni on różnorodne perspektywy – zarówno pasażerów, jak i przewoźników.
Oprócz szybkich połączeń do stacji Sieradz, planowane są również przejeżdżające po obwodnicy Sieradza pociągi KDP poruszające się z prędkością 300-320 km/h, które zapewnią najszybsze połączenia między Warszawą a Poznaniem lub Wrocławiem.
Sieradz może liczyć na gęstą siatkę pociągów różnych kategorii. Planowane jest uruchomienie również regionalnych ekspresów zapewniających możliwość codziennych dojazdów do stolic województw. Planowane relacje to np. Kalisz – Sieradz – Łódź – Brzeziny – Łowicz czy Sieradz – Wieruszów – Kępno – Syców – Oleśnica – Wrocław. Uruchomienie regionalnych ekspresów w proponowanej relacji (lub zmodyfikowanej w wyniku konsultacji HRJ) zależne będzie od zapewnienia finansowania przez urzędy marszałkowskie.
Nowoczesny węzeł przesiadkowy
W ramach prac realizowanych przez CPK stacja kolejowa w Sieradzu zostanie całkowicie przebudowana. Inwestycja będzie podstawą do stworzenia multimodalnego węzła przesiadkowego, w którym pociągi stanowić będą przedłużenie lokalnych środków transportu takich jak autobusy czy samochody. Przygotowywane inwestycje CPK w Sieradzu, całkowicie odmienią okolice dworca przekształcając je w nowoczesne centrum przesiadkowe.
Planowana jest integracja dworca kolejowego i autobusowego, a także zwiększenie dostępności stacji kolejowej od północnej strony miasta, dzięki rozbudowie sieci dróg dojazdowych, parkingów i dróg rowerowych. Powstać ma szerokie przejście podziemne ze ścieżką rowerową będące nowym połączeniem pieszo-rowerowym w mieście.
Koncepcja węzła przesiadkowego w Sieradzu została wypracowana podczas warsztatu kreatywnego, w którym udział wzięli m.in. przedstawiciele lokalnego samorządu, spółek kolejowych PKP SA i PKP PLK, PKS Sieradz, projektanci linii kolejowej nr 85 oraz planiści transportu i urbaniści CPK.
Temat powstania KDP w Sieradzu od początku budzi spore emocje. Tak, od początku ponieważ relacjonowaliśmy spotkania nazwane "KONSULTACJAMI", gdzie mieszkańcy Sieradza i okolic krzyczeli na przedstawicieli KDP że nikt ich nie informował o tym że zostaną wykupieni, że będą musieli opuścić swoje domy. Byli zdziwieni że tory będą szły przez ich posesje a nie po polach i łąkach. Teraz doszliśmy do momentu że zaczyna się kolejna kłótnia w ale już wśród tych co byli u władzy i są obecnie o to czy w Sieradzu w ramach KDP będzie zatrzymywała się zadawalająca mieszkańców ilość pociągów i iloma z nich dojedziemy w godzinę do Warszawy czy Poznania.
A państwo co sądzicie iloma pociągami dojedziemy z Sieradza do Warszawy czy Poznania w godzinę, będzie chociaż jeden w każdą stronę ?
niestety myśleliśmy że okradziono nas z naszych ziem i domostw ale teraz jeszcze nas okradają z połączeń tymi przeklętymi kolejami
OdpowiedzUsuńcytuję CPK "planowane są również przejeżdżające po obwodnicy Sieradza pociągi KDP poruszające się z prędkością 300-320 km/h, które zapewnią najszybsze połączenia między Warszawą a Poznaniem lub Wrocławiem" - koniec cytatu. Co to oznacza, bo dyrektory i prezesy z CPK tego nie podają, czy na obwodnicy będzie przystanek do którego wsiądziemy do pociągu jadącego 320 km/h czy będziemy mogli sobie podjechać na obwodnicę i takiemu pociągowi pomachać ?
OdpowiedzUsuńPomachać
UsuńNo i gdzie z pisma od CPK wynika że w Sieradzu zatrzyma się pociąg jadący ponad 300 km/h ?? Napisane jest że będą śmigały sobie po obwodnicy.
OdpowiedzUsuńodpowiedź z CPK jest taka sama mądra jak i te konsultacje parę lat temu za PiS
OdpowiedzUsuńhahahahahahahaha ale odpowiedź z CPK jebłem !
OdpowiedzUsuńno niestety jeśli się jest akolitami złego bytu to się takie zło popiera
OdpowiedzUsuńSzkoda tylko że ta konferencja to częściowo agitacja wyborcza, ale fakt sieradzanie zostali w hu...a zrobieni :) idźta i głosujta na POPiS dali , powodzenia !!!
OdpowiedzUsuńPrzecież to pismo z CPK to jakieś propagandowe blablabla, gdzie tam widnieje informacja że pociąg KDP 300/h zatrzyma się na stacji Sieradz, w ogóle w tym piśmie powinno być coś o jakichkolwiek pociągach na tę chwilę planowanych na Sieradz. Jaja se robią z ludzi ???? !!!!
OdpowiedzUsuńprzesłuchajcie sobie to mp3 dokładnie kilka razy będziecie wiedzieć w czym tkwi problem
OdpowiedzUsuńja myślę że ani jeden się nie zatrzyma i trzeba będzie jechać do Łodzi by takim KDP się przejechać
OdpowiedzUsuńBo Polacy są po to potrzebni biznesmenom i politykom by Polaków nabijać w butelkę liczy się siopa i tyle
OdpowiedzUsuńżadna tajemnica, nic nowego :D
OdpowiedzUsuńOj piękny widok , pociąg śmignie 300 km/h w okolicy plaży na termach w Sieradzu. Bua, bua, bua. Idiotów z nas robią.....
OdpowiedzUsuńDo tego przeleci tunelem pod obwodnica ul. Zakładników i łącznikiem POW z Sikorskiego i dyla na Wrocław.
OdpowiedzUsuń